Zoeken
  • Marloes

Wie rijdt het allerslechtste proefje?

Dagelijks krijgen kinderen te maken met prestatiedruk op school, de sportclub en social media. Druk om het zo goed mogelijk te doen, de beste te zijn van hun klas of clubje. Ook al zou de paardrijles een moment van ontspanning moeten zijn lukt dat vaak niet. Hoewel ik als instructeur totaal geen druk leg op mijn leerlingen gebeurt dit op andere manieren natuurlijk wel. Een gewone les kan al de nodige druk met zich meebrengen, laat staan als er een wedstrijd aan zit te komen. Een beetje humor en creativiteit kan de druk er af halen. Plezier gegarandeerd!


Wedstrijden zijn leuk, maar tegelijkertijd onwijs spannend. Veel kinderen leggen zichzelf druk op en krijgen daarbovenop verwachtingen van buitenaf. Dit gaat vaak gepaard met ideeën over wat er wel niet mis kan gaan. Wat als mijn pony niet wil galopperen? Wat als ik vergeet waar ik naartoe moet? Wat als mijn pony schrikt? Daar kunnen we maar op één manier achterkomen, door het uit te testen! In tegenstelling tot wat er normaal gesproken van de kinderen verwacht wordt - rij een zo mooi mogelijk proefje - draaien we het tijdens deze les om.


Lees een proefje voor en geef de opdracht mee om het zo slecht mogelijk te doen. Bedenk het zo gek nog niet, alles kan: slingerend naar de overkant, de verkeerde kant op, gedeeltes in de verlichte zit rijden of heel erg lelijk op je pony zitten. Hoe mooi is het als de instructeur meedenkt over hoe je het zo lelijk mogelijk kan rijden?

Na het proefje evalueer je de rit met de kinderen. Wat ging er eigenlijk nog te goed? Waar hebben we het niet lelijk genoeg kunnen maken en zou de "lelijkheidsjury" je een onvoldoende voor geven?


En dan op een meer serieuze noot: hoe groot is de kans dat het tijdens de volgende wedstrijd echt zó slecht zal gaan? Het is een belangrijke realisatie dat het echt niet zo slecht kan gaan als het nu ging. Dus ach, waar maken we ons eigenlijk zo druk om?


Tip: voor een ponykamp of activiteitenmiddag kan je deze les nog verder uitbreiden. Laat de kinderen elkaar beoordelen en tips geven over waar ze misschien nog wel lelijker hadden kunnen rijden.


Tip: als jullie de smaak te pakken hebben kan je 'zo slecht mogelijk' en 'zo goed mogelijk' afwisselen. "A afwenden, X halthouden en groeten, voorwaarts in draf, C linkerhand" doe je zo lelijk mogelijk, om vervolgens "H-X-K gebroken lijn, A-X-A grote volte" zo mooi mogelijk te rijden. Het maakt voor de kinderen het verschil tussen goed en minder goed ook heel erg duidelijk, iets waar ze tijdens hun wedstrijd ook weer wat aan hebben.


Tip: zo lelijk mogelijk rijden is natuurlijk geen vrijbrief om oneerlijk te zijn naar de paarden. Bespreek waar de grenzen liggen en waaraan ze kunnen merken dat het paard het niet meer leuk vindt vóór de kinderen aan de slag gaan. Het is meteen een goede ingang om een lesje paardentaal te doen.


Voor mij persoonlijk zijn dit mijn favoriete lessen. Het is heerlijk om te zien hoe bevrijdend dit is voor de kinderen.


Laat je ons weten wat de allerleukste 'fout' was?

228 keer bekeken