Zoeken
  • Mariska

Het perfecte dressuur plaatje willen bereiken

Op social media zijn veel accounts te vinden van ruiters waar onze leerlingen zich graag aan zouden meten. Een paard wat 'aan de teugel loopt', een ruiter die mooi rechtop zit en alle ingewikkelde oefeningen uitvoert. Een groot deel van de ruiters zal dit vroeg of laat ook ambiëren. Hoe ga je daar als instructeur mee om? In de komende weken zullen we verschillende oefeningen bespreken die je met deze groep ruiters kan doen. Vandaag beginnen we met dat wat voor ons de eerste stap is - bewustwording, mede door middel van een oefening op de grond.


Via Instragram kwam deze vraag bij ons terecht. Hoe ga ik om met ruiters, meestal de pubers, die meer willen? Ik snap dat ze het willen, maar het gaat wel om manegepaarden, en we willen ze natuurlijk leren rijden zonder plukken en trekken. Als je het hier als instructeur met de groep over wil hebben zal je snel terugkrijgen "Op Instagram kan iedereen dit! Ik wil dit ook!" Wat doe je dan? Het gesprek wat ik heb met de groep is grofweg te verdelen in vier stappen.


Bewustwording is de eerste stap: correct dressuurmatig rijden doe je niet in één dag.

I. Gesprek over dé Instagramruiter in vergelijking met de manegeruiter

Naar mijn idee is bewustwording voor deze groep het meest belangrijke. Ga het gesprek aan. Hoe lang denken ze dat het duurde voordat deze ruiters op Instagram dit allemaal konden met hun paard(en)? Hoe vaak per week zouden deze ruiters trainen? Hoe vaak zie je deze ruiter hard aan de teugels trekken? Hoe makkelijk is het om een goed ogende momentopname te maken van een rit die verder niet goed is?

Als vervolg op deze vragen stel ik ze de volgende vragen: hoe vaak per week rijd jij paard? Hoe vaak rijd je op hetzelfde paard? Hoeveel anderen rijden ook op dat paard? Is het eerlijk dat beeld na te streven voor jou en het paard?



II. Wat kunnen ze als manegeruiter wel doen?

Over het algemeen zorgt dit gesprek al voor een heel belangrijk inzicht. Toch is het verhaal dan nog niet klaar. Dressuur is en blijft de manier om de paarden sterker te maken en te houden. Ook zij kunnen daar een rol in hebben door écht recht af te wenden en een perfect ronde volte te rijden op een zachte, nette manier. Hoe beter zij dit doen, hoe meer gedragen de manegepaarden kunnen gaan lopen. Wat 'gedragenheid' dan is komt wel weer in een volgend gesprek... ;)


III. Hoofd-halshouding versus lichaamsgebruik

Ja, de hoofd-halshouding is leuk om naar te kijken, maar de manier waarop de benen neergezet worden en het paard zijn rug gebruikt is nog veel belangrijker. Het is moeilijk te begrijpen, maar aan de hand van afbeeldingen op het internet kom je vaak al een heel eind. Leg uit dat de hoofd-halshouding een gevolg zou moeten zijn van correct lichaamsgebruik, en dat als het paard zijn gezonde lichaam correct gebruikt die hals vanzelf valt, en dat correct lichaamsgebruik onmogelijk is bij een hoofd wat zakt omdat het druk ervaart van de ruiterhand.

Tip: laat de ruiters elkaar filmen en laat ze aan de hand van hun eigen filmpjes en die van anderen zoeken naar het lichaamsgebruik van de verschillende paarden in de les. Hoe zetten ze de benen neer? Bij welk paard beweegt de rug? Welk paard houdt zijn hals erg strak?


IV. Voelen vanaf de grond

De theorie is natuurlijk hartstikke belangrijk, maar het gaat toch pas echt landen als je het zelf een keer gevoeld hebt. Hoog tijd voor een praktijkoefening dus! Het enige wat je nodig hebt zijn een paar teugels en bitten.

  1. Persoon A heeft de teugels vast alsof ze op het paard zit,

  2. Persoon B houdt het bit vast en beweegt hiermee alsof 'het paard' aan he stappen is (N.B. als er bitloos wordt gereden kan je dit natuurlijk ook met de neusriem doen, het effect is hetzelfde),

  3. Persoon A gaat "spelen" met de teugels zoals veel ruiters doen als ze nageeflijkheid willen bereiken,

  4. Persoon B vertelt hoe dat voelt. Kan ze de 'stapbeweging' nog maken zoals ze graag wil? Voelde ze energie doorstromen vanuit de armen van persoon A naar voren of stokte de energiestroom?

  5. Vraag persoon A vervolgens op verschillende manieren de teugels vast te houden zonder het contact te verbreken. Houd de teugels vast terwijl je je schouders vastzet, je polsen, of je ellebogen. Houd de teugels vast alsof je iets vast wil houden wat anders uit je handen glipt, en houd de teugels vast alsof je een winkelkarretje naar voren wil duwen zonder boogjes in de teugels te laten ontstaan.

  6. Kon persoon B het verschil voelen? Ook als hij/zij niet van te voren wist wat persoon A van plan was?

  7. Wissel de tweetallen om zodat beiden een keer aan allebei de kanten hebben gestaan.

Correct dressuurmatig rijden leer je niet in éen dag, of in vijf jaar, dat is een constant proces waar kleine stappen in gezet moeten worden. De eerste van die stappen is je hiervan bewust te zijn, weten wat de (on)mogelijkheden zijn van het paard waar je mee werkt en je bewust zijn van de lange weg die nog te gaan is.


De komende weken willen we jullie graag inspireren met concrete oefeningen die je kan doen met deze groep, die voornamelijk bestaat uit pubers. Wat doe jij met deze groep? We horen het graag van je, samen komen we een stuk verder!

52 keer bekeken