Zoeken
  • Zoë

Empathisch vermogen ontwikkelen met behulp van paarden

Als instructeur ben ik niet alleen bezig met kinderen leren paardrijden. Ik wil hen ook begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling. Een tijdje terug kreeg ik hulp van pony Melody om de kinderen een stukje over empathie te leren.


Elke manege heeft een 'minst favoriete' pony. Voor veel kinderen uit mijn lessen is dat Melody. Kinderen komen huilend naar mij toe wanneer ze zien dat ze op Melody zitten. Er is veel angst voor die lieve Mel, die de kriebels krijgt van angstig en onzeker gedrag om zich heen. Ze gaat dan happen of stampen en houdt hiermee de angst in stand.


Kinderen die zelfverzekerd en duidelijk met Melody omgaan hebben zelden problemen met haar. Dat inspireerde mij om te kijken of ik de angst bij de kinderen weg kon halen om op die manier de kijk op Melody te veranderen.


Ik wil mijn ruiters leren om begrip te hebben voor bepaald gedrag van de manegepony's.

Ik stopte 5 minuten eerder met de les om eens aandacht te geven aan Melody en de andere minder geliefde manegepony's. Ik vroeg de ruiters na te denken over hoe zij zich zouden voelen als zij als laatste gekozen worden met een spelletje of als mensen zelfs tegen hen zeggen dat zij niet willen dat je met hen mee speelt. Dat soort situaties heeft iedereen wel eens mee gemaakt en vindt iedereen vervelend. Daarna vroeg ik hen na te denken over hoe het bijvoorbeeld voor Melody zou zijn om elke dag weer te horen dat mensen haar stom vinden en niet met haar willen rijden. De ruiters waren het allemaal eens dat dat niet leuk voor Melody is.


Alle ruiters kregen pen en papier om een brief te schrijven aan hun minst favoriete pony of een pony die volgens hen wat meer liefde verdient. In die brief mogen ze de pony vertellen wat zij wel leuk, goed of mooi aan de pony vinden en wat zij de pony zouden gunnen. Er waren inderdaad veel brieven aan Melody. Maar het was ook leuk om te merken welke pony's nog meer een brief kregen. Zo kreeg Lizzy ook een brief, omdat de ruiter het zielig vond dat veel kinderen haar niet leuk vonden omdat ze zo veel kwijlt.



Toen de les was afgelopen hebben de ruiters allemaal hun brief voorgelezen aan de pony voor wie zij hem hadden geschreven. Het was heerlijk om de reacties van de pony's op hun brieven te zien, maar nog mooier om de kinderen bezig te zien. Hoe spannend zij het vonden om een brief voor te lezen (ook al kon alleen de pony dit horen) en hoe serieus zij hun taak namen om de paarden de liefde te geven die zij verdienen.


Ook de lessen hierna bleven in het teken van de brieven staan. De kinderen mochten zelf een pony kiezen om mee te werken. Een pony die wat extra liefde en begrip kan gebruiken of zelfs de pony aan wie zij een brief hadden geschreven. Het was erg bijzonder om te zien dat kinderen die normaal erg bang waren voor Melody, nu allemaal graag met haar wilden werken. De lessen, eerst een grondwerkles en de week daarop een rijles, stonden in het teken van luisteren naar de pony. Het was mooi om te zien dat kinderen die normaal het liefst de hele les galopperen, nu merkten dat hun pony rustig aan wilde doen en dan maar een leuke oefening in stap bedachten.



Nu nog merk ik het effect van deze lessen die ik maanden geleden heb gegeven. De kinderen hebben het nog vaak over de brieven die zij hebben geschreven.


Wil jij ook brieven schrijven aan de pony's met jouw ruiters? Ik heb nog een paar tips voor je!

Tip: Stel vragen over hoe de pony's zich voelen wanneer bepaalde situaties voorkomen. Zo wordt het echt een proces van de kinderen en geen verplichte opdracht zonder betekenis.

Tip: Houd de brieven privé. Niemand (ook ik niet) weet wat er in de geschreven brieven staat behalve het kind dat het heeft geschreven. Zo zorg je dat het kind echt kan schrijven wat hij/zij wilt en dat hij/zij niet alleen maar nadenkt over dat hij het zometeen misschien aan de groep moet voorlezen.

Tip: De kinderen vinden het ook geweldig om een 'liefdesbrief' aan hun lievelingspony te schrijven!


Ik hoor het graag als je het geprobeerd hebt in je groep. Hoe was het voor jou als instructeur? Wat vonden de leerlingen ervan?


Liefs,

Zoë

82 keer bekeken